Meten en maten | Oppervlakte en omtrek 2: |
Oppervlakte en omtrek 2
• We laten de kinderen ontdekken hoe je de oppervlakte uit kunt rekenen.
Laat kinderen vierkante en rechthoekige vormen op papier tekenen . Nadat ze het aantal ruitjes als oppervlakte getekend hebben vragen we ze naar een manier waarop we dat sneller te weten kunnen komen.
• Hoe zou je de oppervlakte kunnen berekenen van een vorm die niet rechthoekig of vierkant is? We maken hier de eerste stap Klik hier voor een voorbeeld
• In allerlei situaties kunnen oppervlaktes berekend worden waarbij deze niet zonder meer gevonden kan worden door lengte en breedte met elkaar te vermenigvuldigen.
• In de zesde klas werken we toe naar het letterrekenen. Oppervlakte is lengte maal breedte, O=L X B .
• Hoe berekenen we de oppervlakte van: Gelijkbenige driehoek, een ongelijkbenige driehoek, een trapezium. We laten de kinderen vanuit hun eigen instap ontdekken: Vanuit het plakken en knippen of wellicht vanuit inzicht. Klik hier voor een voorbeeld
• Klas 6 • Schatten van oppervlakten van bijvoorbeeld plattegronden. Hoe benader je de oppervlakte? Welke maateenheid gebruik je? Welke strategie zet je daarbij in?
• Het berekenen van oppervlakte van plattegronden in combinatie met schaal